Månedens Brillante - Mars

Ida Løvli Hidle tok sin musikkutdanning ved Musikkonservatoriet i Trondheim, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, Norges Musikkhøgskole og ved Central Conservatory of Music i Beijing.

Nå gjør hun alt fra å spille i jazzband og gjøre solokonserter til å arrangere akkordeon-festival og sommerkurs for unge akkordeonister. Vi tok en prat med henne før påskeroen senket seg.

Heisann! Vi er inne i årets første vårmåned. Er du en vårperson, eller syns du vinteren kunne vart litt lenger?

Jeg er ikke egentlig en vårperson. Jeg er nok kanskje mer en vinterperson. I hvert fall når vinteren har vært sånn som i år, men nå kjenner jeg faktisk at det skal bli litt deilig med vår.

Hvordan er det å være klassisk akkordeonist i Norge?

Godt spørsmål. Jeg synes egentlig det er ganske fint. Det er ganske ofte at folk ikke vet hva jeg driver med, så det er en liten jobb som må gjøres på opplysningsfronten, men så opplever jeg også at det skal veldig lite til før folk blir positivt overrasket. Problemet er vel at det også blant konsertarrangører er bemerkelsesverdig få som vet hva akkordeon er og hva det kan brukes til.

Som akkordeonist er min erfaring at det er en fordel å være fleksibel, og beherske mange sjangere, arrangering og komponering. Det gjør at man får en veldig variert arbeidsdag, noe som i hvert fall passer meg godt.

Hva var det som gjorde at du valgte akkurat dette instrumentet?

Enda et godt spørsmål. Faktisk så vet jeg ikke helt. Standardsvaret mitt (ja, som akkordeonist opplever man relativt ofte å bli stilt dette spørsmålet) er at jeg må ha sett det på TV eller i en eller annen slags sammenheng. På sankthans-fest eller noe liknende. Jeg tror jeg ble tiltrukket av den mer folkelige siden av instrumentet. At trekkspilleren på en måte er festens midtpunkt som skaper glede og liv i lokalet. Jeg så nok for meg at det ville vært stilig å være den personen. Nå endte jeg jo ikke akkurat opp med å spille dansemusikk eller være det musikalske midtpunktet på noen som helst fest, men jeg er glad jeg endte opp der jeg er nå.

Noen har hvisket oss bak øret at du er gründer av festivalen NordAccordion som arrangeres for første gang på Voss i sommer. Kan du si litt om festivalen og hva som er målet med den?

Det startet som et sommerkurs for unge akkordeonister. Da jeg gikk på musikklinja og konservatoriet dro alle vennene mine på Ungdomssymfonikerne og liknende kurs. Jeg ville også dra på kurs, men det fantes ikke noe for meg. Så målet var å lage et internasjonalt sommerkurs for unge, interesserte akkordeonister og å bidra med noe positivt til det norske akkordeon- og trekkspillmiljøet. Det balla på seg og nå har vi endt opp med en festival med til sammen ni konserter og sommerkurs med mesterklasser og workshops. Så det er nok å henge fingrene i kan du si.

Hva kan publikum og kursdeltagerne forvente seg under NordAccordion?

Jeg tror de kan forvente seg masse fin musikk, mesterklasser og workshops på høyt nivå, fantastiske naturomgivelser, en hyggelig og avslappet atmosfære og godt samhold.

Hvorfor bør flere publikummere få øynene opp for akkordeon?

Fordi det er et instrument med utrolig mange muligheter. Det har noen helt unike dynamiske og klanglige egenskaper som ingen andre instrumenter har. Det gjør at det egner seg til alt fra samtidsmusikk til jazz, og fra folkemusikk til klassiske transkribsjoner og operarepertoar (og absolutt alt innimellom). Jeg er helt overbevist om at om akkordeonet var 400 år eldre (de første moderne akkordeonene kom ikke før rundt midten av 1900-tallet) ville alle de store komponistene ha skrevet musikk til instrumentet. Jeg har enda ikke møtt en komponist som ikke er fasinert av alle mulighetene det har, eller som ikke liker å komponere for akkordeon. Stadig flere komponister får øynene opp for akkordeon. Og heldigvis er det stadig flere publikummere som får det også

Hvilken type konserter gjør du?

Jeg gjør veldig mye forskjellig. Forrige uke var jeg på Vossajazz og spilte med Skadedyr. Litt før det spilte jeg samtidsmusikk for solo akkordeon på konsertserien Periferien. Til høsten skal jeg til Malmø og være kapellmester på en transkribert versjon av Carmen på operaen der. Før det skal jeg være solist med Ensemble Allegria med verket "Clashes" av Erlend Skomsvoll, og ha et par konserter med Susanna Wallumrød.

Hvem er forbildet ditt, og hvorfor?

Ja, dette er et spørsmål som jeg har syntes at er litt vanskelig å svare på. Jeg har alltid følt at jeg burde svare en eller annen akkordeonist som er veldig flink. Ev en musiker som er veldig flink. Og selvfølgelig har jeg mange personer som har påvirket meg musikalsk og som jeg har sett opp til. Der er vel læreren min Geir Draugsvoll kanskje den viktigste.

Allikevel har jeg hatt problemer med å virkelig kunne peke på hvem som er forbildet mitt. Helt til jeg en dag innså at forbildet mitt overhodet ikke er en musiker. Det er rett og slett Marit Bjørgen! Og nå kan jeg skrive mange sider om hvorfor akkurat hun er forbildet mitt, men jeg nøyer meg med å skrive det i stikkordsform:

Hun beviser gang på gang at det er knallhardt arbeid og viljestyrke som skal til for å nå målene sine. Det inspirerer meg til å alltid prøve å gi litt ekstra og jobbe enda litt hardere. Hun har fått kjenne at folk ikke har tro på henne, men hun har visst hva hun er god for og nektet å gi seg.

Hun er en som samler laget, som ser verdien i et samlet team der man jobber med hverandre, deler erfaringer og bygger hverandre opp, og ikke motsatt. Jeg ønsker å være en sånn person. Tror mange musikere og musikkbransjen generelt kan lære av denne holdningen. Jeg mener idrett og musikk har mange likhetstrekk. Blant annet øver man veldig målbevisst fram mot det konkrete målet, der man må prestere best når det gjelder. Her henter jeg mye inspirasjon fra det lille jeg vet om hvordan Marit Bjørgen forbereder seg og jobber mentalt under konkurranser og trening. Hva er det beste med å være utøver på akkordeon?

Å få møte og jobbe med masse hyggelige, spennende og inspirerende mennesker! En veldig variert arbeidsdag. Og å oppleve og være en del av utviklingen til et relativt ytt instrument.

Du fungerer også som rådgiver for Brillante. Hva mener du at er Brillante sin viktigste styrke?

At det er et tilbud for alle med musikkutdannelse. De skiller seg dermed ut fra andre type agenturer der agentene har et mindre antall musikere som de selger. Det gjør også at Brillante er veldig fleksible i hva de kan tilby sine kunder i et ellers ganske tøft, og til dels overpriset marked som kommer fåtallet til gode. De er derfor et godt alternativ for bedrifter som ønsker seg kvalitet, men som kanskje ikke nødvendigvis har økonomi til å betale hundretusenvis av kroner for å få Rein Alexander til å komme på julebordet. Med andre ord: mer musikk til folket og mer jobbmuligheter til musikere, som kanskje ellers synes det er vanskelig å selge seg selv inn til bedrifter og lignende.

10 kjappe

Stillhet eller bakgrunnsmusikk?

Stillhet

Opera eller jazz?

Klarer ikke velge

Trekkspill-NM eller NordAccordion?

NordAccordion

Solokonsert eller konsert med ensemble?

Ja takk, begge deler (er det lov å si?)

Samtidsmusikk eller barokk?

Samtidsmusikk

Sjø eller fjell?

Sjø

Spille med noter eller spille utenatt?

Utenatt

Feriere i Norge eller feriere i utlandet?

Norge

Sinnasnekkeren eller Game of Thrones?

Sinna Snekkeren

Bli verdens beste akkordeonist eller si seg fornøyd med det nivået du allerede har nådd?

Verdens beste. Så klart!

Bryllup? Jubileum? Konsert på arbeidsplassen eller i privat selskap? Brillante har profesjonelle musikere til enhver anledning!